neděle
30.6. Algeciras,
Ceuta
Teprve ráno si uvědomuju
všudypřítomnou nasládlou vůni typickou pro jih Španělska. Nejspíš je to z
olivovníků, které jsou všude okolo. Taky zjišťuju, jak se přes noc úplně
změnil ráz krajiny. Všechno je tu vyprahlé, všude žluté skály, neklamný
důkaz toho, že se nám přece jen povedlo za noc urazit pořádný kus cesty.
Jak jsme byli ráno unavení, nevíme ani přesně, kam až jsme dojeli. Tak
dáme snídani a uvidíme. Po chvilce jízdy se už orientujeme v mapě. Jižní Španělsko mě fakt dostává. Kdo nezažil, nepochopí...
Široká vyschlá řečiště, strmé obnažené skály, všechno je do oranžova.
Míjíme Sierru Nevadu s jemně zasněženým Mulhacénem - nejvyšším kopcem ve
Španělsku. Objíždíme Granadu, Malagu a dostáváme se na jižní pobřeží -
Costa del Sol. Posledních 100 km od Malagy moc neutíká, protože se
projíždí přímořskými letovisky. Konečně míjíme britský Gibraltar (město
připomíná smradlavou aglomeraci plnou chemiček a rafinérií)a dojíždíme do
Algeciras - naše poslední město v Evropě. V přístavu trochu překvapivě
zjišťujeme, že do Ceuty vyplouvají jen rychlé (=drahé) lodě. No, co se dá
dělat, místo 100 eur platíme 200 za zpáteční lístek a za 10 minut
odplouváme. Za necelou hodinu přirážíme k africkým
břehům.
Město Ceuta je
Španělskou provincií a bezcelní zónou. Všechno je tam o polovinu levnější
než ve zbytku Maroka, tedy i benzín. S tím počítáme, proto nám ručička
ukazatele stavu benzínu v nádrži ohýbá zarážku na nule, kontrolka svítí
jak o život už snad od Malagy :-) a my se modlíme, ať je blízko benzínka.
Tankujem hned plnou nádrž i kanystr za půl eura za litr - super cena.
Ceuta má i marockou část. Mezi oběma
Ceutami, oběma světy, stojí velká překážka v podobě španělsko-marocké
celnice. Španělé jsou v pohodě, ale na marocké straně teprve propuká ten
správný arabský chaos a byrokratická neochota. Všechno se zde řídí nejspíš
podle jednoduché rovnice - 3 razítka = 3 papíry = 3 fronty = 3 hodiny. A
ještě k tomu zjistili, že nemáme žádné prohlášení od majitele našeho půjčeného auta. No prostě bomba. Ale
zvládli jsme to. Hurá do Maroka! Marocká Ceuta má s tou španělskou
společné ale jen jméno. Všude je typickej arabskej (nebo marockej???)
bordel, všude plno lidí, polovina z nich hnedka loudí peníze. Ze silnice
mizí asfalt a díry nabírají na hloubce. Samozřejmě, že kdybychom jeli dál
po pobřeží po hlavní silnici, rozdíl téměř nepoznáme, ale my chceme přejet do Tangeru. Proplétáme se tedy mezi
křivými baráčky, až najíždíme na jakousi asfaltku, o které nám nějakej
kluk řekl, že fakt vede do Tangeru (pokud tedy [tanža] znamená Tanger :-).
Cesta vede do kopců, na jejíchž hřebenech je spousta větrných elektráren
(hmmm, Maroko mě překvapuje). Překvapivě jedeme po docela kvalitní
silnici. Za Tangerem najíždíme na dálnici. Opět nás překvapuje, v jakém je
stavu. Hlavně je na ní minimalní provoz. V klidu tedy frčíme směrem na
Rabat. Po setmění jsme kamsi sjeli a zastanovali . Na silničkách vedoucích
podél dálnice je provoz větší. Jezdí tudy hlavně menší náklaďáky (které
Maročani umějí až neskutečně nacpat), zásadně ISUZU nebo MITSUBUSHI,
barevné jak omalovánky, často s korbou plnou lidí.
pondělí
1.7. Rabat,
Casablanca
Rozhodli jsme se do
Rabatu pokračovat mimo dálnici, abychom se víc mohli kochat marockým venkovem. Ovšm poté, co jsme nestihli dobrzdit před
nechutnou dírou a oktávky nám začalo bejt líto, opět jsme se na dálnici vrátili. V Rabatu se nám povedlo zaparkovat až úplně
v centru před Hasanovou věží. Stále nás zaráží, že je tu pořád ještě
snesitelné teplo. Zřejmě se na západním pobřeží dá v pohodě existovat i
přes léto. Rabat je hlavní město Maroka a také podle toho vypadá. Ulice
jsou relativně čisté (myslím tím na marocké poměry), domy opravené a není
tu ani moc těch, co se na vás hned sesypou a chtěj pár dirhamů. Jenom Janu
odchytly nějaký holky a pomalovaly jí ruku henou. Po prohlídce Hasanovy
věže se jdeme mrknout do mediny. Každé mšesto tu má alespoň malou
historickou část - medinu, ale tohle byla naše první . Proto na nás
zapůsobila asi nejvíce. Je to prostě jedna z těch věcí, které v Evropě
neuvidíte. Malé hliněné domky, tržiště v úzkých uličkách, které občas
připomíná bludiště a vůbec ta nezaměnitelná atmosféra dokreslená občas
nějakou šílenou hudbou od místní popové hvězdy.
Z Rabatu je to už jen kousek cesty do
největšího marockého města - Casablanky. Toto víc jak dvoumiliónové
město je ohromnou průmyslovou aglomerací se všemi neduhy velkoměst, jako
je mizernej vzduch nebo zacpaný silnice. Celým městem procházejí široké tříproudé
silnice, ale na ty bílý čáry na zemi všichni kašlou, takže se tam běžně
jede i v pěti pruzích. Ze všech stran se ozývá troubení, semafory jsou
dost často ignorovány a občas je dost těžký pochopit zvláštní systém
projíždění kruhových objezdů, kde jsou navíc ještě světla, takže se tam
vždycky nahrne kupa aut ze směru, který má zelenou, přičemž kruhák totálně
zneprůjezdní a za velkýho troubení a nadávání se tam ty auta začnou
všelijak proplítat. No, zkrátka, fakt nechápu, že jsme to naše někde
nepoškrábali. Naším hlavním cílem v
Casablance byla velká, či snad obrovská mešita, postavená v 70. letech
minulého století . Její rozměry jsou skutečně velkolepé, stejně tak i
prostranství před mešitou, pod nímž je ukryto ohromné parkoviště. Stejně
jako v Rabatu, i v tomto velkoměstě bylo znát, že se tu pomalu přestávají
dodržovat staré muslimské zvyky, například hodně místních žen tady
nechodilo zahalených od hlavy až k patě, ale jen v sukních.
Dostat se z centra zpět na dálnici bylo
trochu dobrodružství. Martin se však brzo naučil používat klakson stejně
často jako třeba pedál brzdy, takže jsme bravůrně projížděli i ty
nejdrsnější křižovatky. Z Casablanky jsme zamířili do vnitrozemí směrem na
Marakeš . Cestou jsme už začali potkávat typické marocké vesnice - 2 řady
domů podél silnice , kde celá ves byla vlastně jedno velké tržiště plné
lidí a náklaďáků, na kterých Maročani byli schopni přepravit cokoliv a v
jakémkoliv množství. Předjíždění takovéhoto náklaďáku (ale i
ostatních aut) vypadalo tak, že jsme za něj dojeli, vytroubili ho, aby se
uhnul ze středu silnice ke kraji, a pak jsme už jen odpovídali na mávání
domorodců z korby nebo kabiny. Občas bylo zajímavé i míjení aut v
protisměru, protože častokrát to do poslední chvíle vypadalo, že se vůbec
nehodlají schovat na svoji půlku. Nebo to byla taková hra, že kdo bude míň
drsnej, musí se uhnout na uježděnou hrbolatou krajnici plnou šutrů a děr.
To se nám s oktávkou samozřejmě nechtělo, takže Martin se snažil být
nejdrsnější ;-) Někdy jsem ale myslel, že budeme kupovat nový zrcátka.
Popisovat, co tam předváděli řidiči autobusů, by dalo na knížku. Rozhodně
jsme se drželi pravidla, být vždy co nejdál od místních autobusů. A ještě
jsme přišli na jednu věc. Čím starší byl autobus, tím větší dobytek byl
řidič, který ho řídil.
|